Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne ait, 2017 yılında hizmete giren Sarısu teleferik hattını tutan demir direklerden biri 12 Nisan’da kırılarak kabinlerden birine çarpmış, içerideki 8 kişinin bulunduğu kabinin tabanı, çarpmanın etkisiyle kırılmıştı. Kabinde bulunan Memiş Enes Gümüş’ün (54) yaşamını yitirirken 7 kişi de yaralanmıştı. Kaza sonrası durdurulan teleferik hattı üzerindeki kabinlerde mahsur kalan 174 kişi ise 23 saatte tahliye edilmişti.
Bir kişinin öldüğü, 7 kişinin de yaralandığı kaza bu kabinde yaşandı.Çarpma sonucu alt tavanı
düşen kabindeki 8 kişi uçuruma yuvarlandı.
TEK TEK SIRALANDI
İş güvenlik uzmanları, elektrik ve makine mühendisleri tarafından kazaya ilişkin hazırlanan bilirkişi ön raporu çıktı. Raporda şu tespitler yapıldı:
■ Kaza 5 nolu teleferik direğinin bağlantılarını sağlayan cıvataların kopması nedeniyle yaşandı. Direğin üst bölümü kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttı. Yere saçılan civataların deforme oldukları tespit edildi. Bunun çekme-kesmeye bağlı deformasyon olduğu anlaşıldı.
■ Halatın sıkışması ile değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespit edildi.
■ Direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının kontrolü, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının tespiti ve kontrolü, malzeme yorulmasının dikkate alınarak belli zaman aralıklarında cıvata, rondela, rulman vs. gibi makine elemanlarının değişimlerinin yapılmadığı tespit edildi.
■ Tesiste bulunan 9 adet 2 teleferik direklerinin üzerindeki traverslerde çalışan lastikli makara gruplarının hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak ve kontrol formları bulunamadı.
■ Bakım personelinden bazılarının mesleki yeterlilik belgelerinin bulunmadığı araştırma sonucu görüldü.
5 no’lu teleferik direğininbağlantılarını sağlayan cıvatalar kopmuş.
Piyasanın vicdadına asla terk edilmemeli
Antalya Makina Mühendisleri Odası Başkanı Prof. İbrahim Atmaca “Eğer bakımlar zamanında yapılsa veya yılda bir kez bile yapılsa kaza yaşanma olasılığı hemen hemen yok denebilecek düzeye düşer” dedi, şunları söyledi: Bu çelik halatlar üzerinde ilerleyen bir kabin. Hiçbir kabinin halattan çıkmadığını görüyoruz. Eğer bakımda herhangi bir noksanlık olmasaydı, kesinlikle bu olay yaşanmayacaktı. Biz bakımların kesinlikle kamusal bir denetim mekanizması içinde olmasını öneriyoruz. Piyasanın vicdanına terk edilmemeli.
Emniyet kemeri mutlaka olmalı!
İş Sağlığı ve Güvenliği uzmanı Nuri Bingöl devrilen direğin tasarım aşamasından itibaren tüm aşamalarına bakılması gerektiğini söyledi, şöyle konuştu: Teleferik 7 yıldır kullanılıyor. İki ay önce kapsamlı bakımları yapılmış. Demek ki bakımlarda da bir eksiklik var. Bayram dolayısıyla yoğun bir trafik var. Çok fazla kullanılmış, ısınma veya ağır iş kapasitesinden mütevellit direkte kırılma olmuş gibi gözüküyor. Bakımların ne şekilde yapıldığıyla başlayan birçok hata olabilir. Tasarım aşamasında mesafeler daha kısa tutulup direklerin mukavemetleri artırılabilir miydi? Sonuçta direk devrildiyse ortada bir ihmal veya hata olduğu ortaya konulmuş oluyor. Kabinler 8 kişilik. Yolcuların normalde 3-5 dakikalık bir eğitimle buraya bindirilmesi gerekir. Emniyet kemeri sistemi olması gerekiyor. Olsaydı, belki insanlar düşmeyecekti. Birtakım hatalar zinciri var.
12 şüpheli adliyede biri ise yurtdışında!
Kaza sonrası Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne ait Anet A.Ş’nin Genel Müdür Vekili B.S, mekanik mühendisi O.E, Anet iş güvenliği uzmanı M.A, taşeron bakım şirketinin sahipleri R.T. ve S.T, şirketin bakım ve otomasyon amiri S.Y, mekanik bakım sorumluları S.K, K.K, O.K, Ö.E, makine teknisyeni H.A. ile iş güvenliği uzmanı T.Ü.A. gözaltına alındı. Şüpheli tekniker A.A’nın ise yurt dışında olduğu tespit edildi. Zanlılar dün emniyetteki işlemlerin ardından adliyeye sevk edildi.
GÜNDEM
14 Ekim 2024SPOR
14 Ekim 2024GÜNDEM
14 Ekim 2024SPOR
14 Ekim 2024SPOR
14 Ekim 2024GÜNDEM
14 Ekim 2024GÜNDEM
14 Ekim 2024